Обади се +359 878 634 344

Здравей, приятелю! Желаем ти приятни мигове с любимите книги.

Заб. Всички книги могат да бъдат поръчани освен чрез платформата, също така и по телефона на номер 0878 634 344, както и чрез контактната форма на сайтаЦената за доставка на територията на България е 2,90 лв., независимо от теглото.

 

 

За Китай

Хенри Кисинджър

Тази книга е опит, базиран отчасти на разговори с китайските лидери, да бъдат обяснени концептуалният начин на китайското мислене относно проблемите на мира и войната, вътрешният ред и отношението към по-практичния американски подход към всеки конкретен случай. Различните истории и културите понякога стигат до различни заключения. Аз не винаги съм съгласен с китайската гледна точка. Не е възможно и всеки читател да се съгласи с нея. Но е необходимо тя да бъде разбрана, тъй като Китай ще играе огромна роля в света през XXI век. 

Хенри Кисинджър

 

Наличност: Да

30,00 лв.

ПРОМОПАКЕТ: КРЪСТОПЪТ

ПРОМОПАКЕТ: ПОДАРИ НАДЕЖДА

ПРОМОПАКЕТ: ВИНАГИ ИМА НАДЕЖДА

 

Доставката на поръчаните от Вас продукти се извършва в срок до 3 работни дни. Виж повече ...

Пишете ни за повече информация, относно избрания от вас продукт.

Как и в какви срокове може да върнете закупен продукт? Виж повече ...

Какви са начините за плащане на избрания продукт? Виж повече ...

Споделете с ваши приятели ...




Анотация на книгата

Подробности

Преди четиридесет години президентът Ричард Никсън ми оказа честта да ме изпрати в Пекин, за да възстановя контактите с тази централна за историята на Азия страна, с която Америка не бе имала отношения на най-високо равнище в продължение на почти двадесет години. Американският мотив за отваряне към нея беше да представим пред нашия народ визия за мирно преодоляване на тежките проблеми на Виетнамската война и на зловещите перспективи на Студената война. Китай, макар технически да бе съюзник на Съветския съюз, търсеше маневрено пространство, за да устои на заплахата от атака от Москва.

В този период съм посещавал Китай повече от петдесет пъти. Като много посетители през вековете, не можех да не се възхитя на китайския народ, на неговата издръжливост, изтънченост, проницателност и хитрост, на семейното чувство и на културата, която представлява. Същевременно, през целия си живот разсъждавах върху изграждането на мира – най-вече от американска гледна точка. Имах късмета да мога да проследя тези две линии на мислене едновременно като висш служител – носител на послания – и като учен.

Тази книга е опит, базиран отчасти на разговори с китайските лидери, да бъдат обяснени концептуалният начин на китайското мислене относно проблемите на мира и войната, вътрешният ред и отношението към по-практичния американски подход към всеки конкретен случай. Различните истории и културите понякога стигат до различни заключения. Аз не винаги съм съгласен с китайската гледна точка. Не е възможно и всеки читател да се съгласи с нея. Но е необходимо тя да бъде разбрана, тъй като Китай ще играе огромна роля в света през XXI век. 

Хенри Кисинджър

Откъс от книгата

Пролог

През октомври 1962 г. лидерът на китайската революция Мао Дзъдун свиква елита на военните и политическите си командири на събрание при себе си в Пекин. На две хиляди мили на запад, на един непристъпен и рядко населен терен в Хималаите, китайски и индийски войски се намират в безизходно положение в спорната граница на двете страни. Диспутът възниква въз основа на различни исторически версии: Индия претендира за предната демаркационна линия от времето на британското управление, а Китай - за границите на китайската империя. Индия е раз¬гърнала предните си постове по края на границата според своята концепция; Китай е обградил индийските позиции. Опитите за преговори за уреждане на териториалния спор са провалени.

Мао е решил да разчупи патовото положение. Той се връща далече в миналото, към класическата китайска традиция, която всъщност вече е започнал да разрушава. Китай и Индия, казва Мао на своите командири, преди са водили „една война и половина“. Пекин би могъл да си извлече оперативен урок от всяка от тях. Първата война се води преди около 1300 години, при династията Тан (618-907), когато Китай изпраща войски да подкрепят едно от индийските царства срещу нелегитимен и агресивен съперник. След китайската интервенция двете страни се радват на процъфтяващ двувековен религиозен и икономически обмен. Урокът, из¬влечен от древната кампания, както Мао го описва, е в това, че Китай и Индия не са обречени на постоянна вражда. Те биха могли отново да се радват на дълъг мирен период, но, за да осъществи това, Китай трябва да използва сила, за да „довлече“ Индия обратно на „масата за преговори“. „Половината война“, според Мао, се е състояла седемстотин години по- късно, когато монголският владетел Тимур плячкосва Делхи. (Мао смя¬та, че тъй като тогава монголите и Китай са били част от една и съща политическа единица, тази война е „половинката“ китайско-индийска вой¬на.) Тимур извоюва значителна победа, но след като нахлува в Индия, войската му избива над 100 000 пленници. Този път Мао изисква от свои¬те китайски войски да бъдат „сдържани и принципни“(1).

Изглежда никой от присъстващите на аудиенцията на Мао - ръководството на комунистическата партия на революционен „Нов Китай“ заявява намерението си да преобрази международния ред и да заличи феодалното минало на Китай - не поставя под въпрос приложимостта на тези древни прецеденти към настоящите стратегически императиви на Китай. Планирането на атаката продължава на базата на принципите, очертани от Мао. Няколко седмици по-късно офанзивата протича точно така, както той я описва: Китай нанася внезапен, разгромяващ удар по индийските позиции и после се оттегля на предишната контролна линия, и дори отива по-далече, като връща плененото тежко въоръжение на индийците.

В никоя друга страна не би било възможно съвременен лидер да пред¬приеме такова сериозно национално начинание, като се позовава на стратегическите принципи на хилядолетно събитие - нито че би могъл толкова самоуверено да очаква неговите съратници да разберат значението на алюзиите. Но Китай е уникален. Никоя друга страна не може да претендира за толкова стара цивилизация или за такава съкровена връзка с древното си минало и с класическите принципи на стратегията и държавното изкуство.

Другите общества, включително Съединените щати, претендират за универсална приложимост на техните ценности и институции. Но никой не може да се сравнява с Китай в упорството му да поддържа подобна възвисена концепция за своята роля, при това за такъв дълъг период - и в убеждаването на съседите му да я приемат - пред лицето на толкова много исторически превратности. От възникването на Китай като един¬на държава през III век пр. Хр. до краха на династията Цин през 1912 г. страната стои в центъра на международната система на Източна Азия със забележителна стабилност. Китайският император е бил смятан (и признат от много съседски държави) за връх на универсалната политическа йерархия, а владетелите на останалите райони теоретично са били негови васали. Китайските език, култура и политически институции са отличителен белег за цивилизация, като дори местните съперници и чуждестранните завоеватели са ги приемали в различни степени като знак за своята собствена легитимност (често като първа стъпка към включването си в Китай).

Традиционната космология устоява въпреки катастрофите и вековни-те периоди на политически упадък. Дори когато Китай е слаб или разделен, неговата централност остава мерило за регионална легитимност; както китайските, така и чуждестранните кандидати, стремящи се да го обединят или да го завладеят, управляват от китайската столица, без да оспорват базисната предпоставка, че той е център на вселената. Докато други страни се наименуват по етническите групи и географските характеристики, Китай нарича себе си zhongguo - „Средното царство“ или „Централната държава“(2). Всеки опит да се разбере двадесетвековната дипломация на Китай или неговата роля в света през XXI век трябва да започне - дори с цената на известно потенциално свръхопростяване - с оценяване и разбиране на традиционния контекст.

Мнения за книгата

СПОДЕЛЕТЕ ВАШЕТО МНЕНИЕ

Само регистрирани потребители могат да добавят мнения. Моля, влезте в системата или направете регистрация.

Закупилите тази книга, купуват също: