Обади се +359 878 634 344

Здравей, приятелю! Желаем ти приятни мигове с любимите книги.

Заб. Всички книги могат да бъдат поръчани освен чрез платформата, също така и по телефона на номер 0878 634 344, както и чрез контактната форма на сайтаЦената за доставка на територията на България е 2,90 лв., независимо от теглото.

 

 

Тайната на гроба на Методий, моравски архиепископ

Зденек Кланица

Текстът към книгата “Тайната на гроба на Методий, моравски архиепископ” на проф. Зденек Кланица е богато илюстриран с над 40 страници снимков материал, почти всички от които се публикуват за първи път на български език.

В България изследванията на проф. Кланица са известни на ограничен кръг специалисти. Няма съмнение, че те за­служават да бъдат представени на широката общественост. За нас, българите, световноисторическото дело на Светите братя Кирил и Методий е една от нашите културно-национални характеристики – и в обществен, а дори и в личен план! Затова българското издание на монографията на проф. Зденек Кланица е своеобразно културно събитие – акт, който ни среща с една непозната светиня, с едно сакрално място, което пази историческата памет за равноапостолния първоучител Методий и неговия безсмъртен дух.

проф. Пламен Павлов

 

Наличност: Да

10,00 лв.

ПРОМОПАКЕТ: КРЪСТОПЪТ

ПРОМОПАКЕТ: ПОДАРИ НАДЕЖДА

ПРОМОПАКЕТ: ВИНАГИ ИМА НАДЕЖДА

 

Доставката на поръчаните от Вас продукти се извършва в срок до 3 работни дни. Виж повече ...

Пишете ни за повече информация, относно избрания от вас продукт.

Как и в какви срокове може да върнете закупен продукт? Виж повече ...

Какви са начините за плащане на избрания продукт? Виж повече ...

Споделете с ваши приятели ...




Анотация на книгата

Подробности

Преди три десетилетия при архелогически разкопки в голямото ранносредновековно градище при с. Микулчице (средновековният моравски Велехрад) в района на Бърно, е открит гроб на висш духовник. Според известния чешки археолог проф. Зденек Кланица там е погребан самият св. Методий, а неговите заключения са приети от редица авторитетни учени. Вестта за важното археологическо откритие веднага намира отзвук сред българската общност в Чехия. До 2000 г. спорадично, а от началото на новото хилядолетие – неизменно, на 11 или 24 май пред един голям кръст в красивия археологически резерват Микулчице се събират българи от Чехия, както и от Словакия, Австрия, Унгария, Полша, Румъния и други страни, гости от България. На 24 май 2009 г. в Микулчице тържествено бе открит паметник на Светите братя, дело на даровития скулптор Емил Венков.

В България изследванията на проф. Кланица са известни на ограничен кръг специалисти. Няма съмнение, че те за­служават да бъдат представени на широката общественост. За нас, българите, световноисторическото дело на Светите братя Кирил и Методий е една от нашите културно-национални характеристики – и в обществен, а дори и в личен план! Затова българското издание на монографията на проф. Зденек Кланица е своеобразно културно събитие – акт, който ни среща с една непозната светиня, с едно сакрално място, което пази историческата памет за равноапостолния първоучител Методий и неговия безсмъртен дух.

проф. Пламен Павлов

Откъс от книгата

Първа глава

Исторически преглед

В началото на шестото столетие започнало Великото преселение на народите към богатствата на цветущата Византийска империя, в това число експанзията на славянските племена от заеманата от тях територия, обхващаща земите северно от Карпатите, Йесеники и Кърконоше, между реките Одра и Днепър. За сравнително кратко време славяните завзели средната, източната и югоизточната част на Европа, постепенно прониквайки чак до река Волга. След като през 568 г. останалите германски племена, предвождани от лангобардите, заели земите от Средна Европа до Северна Италия, славяните успели да се установят на най-плодородните земи в Средна Европа. Оттук те поели към юг, завзели Балканите и цяла Елада; техни многобройни групи проникнали и до Мала Азия. Цялото славянско разселване се отличавало с еднаква култура чак до нашествието на татарите в средата на XIII в. За това съдим от разкритите останки на керамични изделия от един и същи тип във всички земи, простиращи се между реките Елба и Волга, от Балтийско море до Пелопонес. След първоначалния тласък, даден от Велика Моравия в края на IX в., чийто посредник и разпространител на християнската книжовност е била България през Х–ХІІ в. Киевска Рус израства като културен център, който нямал аналог в западните латински земи (Дворник, 1999, 277). Славяните даже успели да спрат унищожителния поход на татарите, насочен към Западна Европа, благодарение на което земите край Рейн, Фландрия и наоколо били опазени за едно спокойно развитие. Самите те обаче платили твърде висока цена за това геройство.

В Бургундската световна хроника, известна още като Хрониката на Фредегар*, се споменава, че през 623–624 г. се появил човек на име Само, по народност франк от Сенонския край (в Бургундия), придружен от голяма група търговци, и тръгнал към славяните, именуващи се венеди, да търгува. Славяните тогава воювали срещу авари и хуни. [...] Когато венедите нападнали хуните, заедно с тях потеглил и търговецът Само [...] и в боя срещу хуните толкова се отличил, че учудил всички. [...] Венедите, виждайки полезността на Само, го избрали за техен княз и 35 години той управлявал щастливо“ (Грюнвалд, 1958, 116). Интересно е, че Сихариус, изпратен от владетеля на франките Дагоберт, публично обявил принадлежността на Само към „езическите псета“, без срещу това Само да възрази. Оттук можем да допуснем, че той не е бил християнин. Други сведения за него не са открити. За развитието на нашите земи през следващия период нямаме писмени сведения. Накратко казано, според средновековните хронисти сякаш нашите предци не са съществували чак до началото на IX в.

През декември 822 г. във Франкфурт на Майн се състояло събрание, на което западнофранкският император Лудовик І заседавал с велможите от източните части на Франкското кралство. Той изслушал пратениците на всички съседни славяни – на оборитите, велетите, сърбите, чехите, моравците и южните оборити, също и на аварите, които му донесли дарове. За това събитие ни информират латинските анали „Annales regni Francorum“ и други западни писмени източници („Magnae Moraviae Fontes Historici“ – нататък в изложението ще използвам съкращението MMFH). Предполага се, че по това време при славяните вече е съществувала известно организационно формирование – без съмнение зародиш на държавна организация, която давала възможност да се изпращат пратеници към съседните владетели.

Мнения за книгата

СПОДЕЛЕТЕ ВАШЕТО МНЕНИЕ

Само регистрирани потребители могат да добавят мнения. Моля, влезте в системата или направете регистрация.

Закупилите тази книга, купуват също: