Обади се +359 878 634 344

Здравей, приятелю! Желаем ти приятни мигове с любимите книги.

Заб. Всички книги могат да бъдат поръчани освен чрез платформата, също така и по телефона на номер 0878 634 344, както и чрез контактната форма на сайтаЦената за доставка на територията на България е 2,90 лв., независимо от теглото.

 

 

Спартак тракиецът

Димитър Попов

Спартак е една от най-привлекателните личности в древната история поради неутолимата си жажда за свобода на всички хора. Този идеал той преследва неуморно и упорито – с някаква неугасима жар – през цялото време на предвожданото от него въстание. Ако се вгледаме в изворовите данни, нито един от античните автори не остава безучастен към достойнствата му, които не пропуска да изтъкне, и нито един не казва лоша дума за него, за разлика от оценките им за движението на робите като цяло.

 

Наличност: Да

10,00 лв.

ПРОМОПАКЕТ: КРЪСТОПЪТ

ПРОМОПАКЕТ: ПОДАРИ НАДЕЖДА

ПРОМОПАКЕТ: ВИНАГИ ИМА НАДЕЖДА

 

Доставката на поръчаните от Вас продукти се извършва в срок до 3 работни дни. Виж повече ...

Пишете ни за повече информация, относно избрания от вас продукт.

Как и в какви срокове може да върнете закупен продукт? Виж повече ...

Какви са начините за плащане на избрания продукт? Виж повече ...

Споделете с ваши приятели ...




Анотация на книгата

Подробности

Спартак е една от най-привлекателните личности в древната история поради неутолимата си жажда за свобода на всички хора. Този идеал той преследва неуморно и упорито – с някаква неугасима жар – през цялото време на предвожданото от него въстание. Ако се вгледаме в изворовите данни, нито един от античните автори не остава безучастен към достойнствата му, които не пропуска да изтъкне, и нито един не казва лоша дума за него, за разлика от оценките им за движението на робите като цяло.

Образът на тракиеца продължава да живее до днес и ще живее и в бъдеще чрез литературата, изкуството, музиката, киното. Достатъчно е тук да спомена само знаменития роман на Рафаело Джованьоли, балета на Арам Хачатурян, филма на Стенли Кубрик, а в масовата култура – особено при социализма – „Спартак“ се наричат заводи, предприятия, атлетически дружества, спортни отбори и т.н. Неговата личност действително е едно неповторимо, уникално явление, чието име ще звучи през вековете като камбана – камбаната на свободата.

Откъс от книгата

Въведение

Преди време съвсем случайно попаднах на наскоро издадена статия за Спартак. Останах безкрайно удивен, че в нея изворовите данни повече или по-малко се подминаваха за сметка на търсенето на директен политически ефект и на натрапчиви внушения. Забележителната фигура на вожда на най-великото въстание на робите през древността и заедно с това най-истинното олицетворение на идеала за свободата на човека бяха представени невярно и съзнателно изопачено.

Изкуствено създаденият образ на героя се прославяше като „лидер на пролетарското световно движение“, като „предшественик на социалните революции“, като „организатор на класовата война“, като „предтеча на новото време“ и още много все такива високопарни определения.

Запитах се какво е това чудо, защо се пишат и се публикуват подобни щуротии – още повече, че ставаше въпрос за тракиец, а това вече опираше до честта на пагона. Нямаше как! Зарових се в специализираната литература и въобще не се изненадах, че първоизточникът за всички споменати фалшиви характеристики е К. Маркс. Той пише буквално: „В цялата древна история Спартак е най-великолепното явление. Велик пълководец (даже Гарибалди не може да се сравни с него), благороден характер, истински представител на античния пролетариат.“

Ако се изходи от този постулат, а това беше задължително за учените от всички бивши социалистически страни, които следваха като откровение и превръщаха в лозунги всичко, появило се изпод перото на класиците на марксизма-ленинизма, никак не беше трудно той не само да се следва, но и да се украси, и да се доразвие. Никой не искаше да признае, а и как да направи това при жестоката цензура, че през античността пролетариат няма и няма откъде да се вземе.

По този начин на Спартак започнаха да се приписват ред формулировки като приведените вече по-горе, но и доста други дефиниции от подобно естество. В желанието си да се харесат и подмажат на управляващите режими някои – и това е най-лошото – не се спряха и отидоха и по-напред, за да припишат на личността му съзнателни и обмислени планове за построяването едва ли не на справедливо, безкласово общество, за планирана война с Рим, за събарянето на властта в държавата, за създаването на нов социален ред, за окончателното унищожение на робовладението.

В тази атмосфера, донякъде с изненада, установих, че проучванията за тракиеца не са многобройни. Те са незначителен брой дори в бившия СССР – кратки статии, повече брошури и тук-там някоя по-сериозна разработка. Но така стои този въпрос и в съвременната историография въобще. По принцип Спартак и ръководеното от него движение се споменават по-скоро мимоходом в трудовете по римска история, липсват подробни студии по различни проблеми или пък статии относно всевъзможни подробности, а монографиите се броят на пръсти.

Тази оскъдица откъм научна книжнина от само себе си предполага необходимостта от появата на отделно и обобщаващо съчинение върху подхванатата тема. То е предпоставено най-общо и от крайно негативното отношение към въстанието на робите още през древността. За отделните автори те са и „шайка разбойници“, и „злодеи“, и „убийци“, и „диви зверове“, и какви ли не други – означения във все по-черни краски.

Очевидна е нуждата тези крайни, антиподни оценки, които варират от „Разпни го“ до „Осанна“, да се разяснят и облекат в съдържание. Още по-важно е да се избегнат всевъзможните спекулации, които към ден днешен опират и до кинопродукции, и до измислени кървави сериали.

Ето как не остана друга възможност, освен да напиша настоящата книга. Тя се състои от две части. В първата правя исторически обзор на епохата в древна Тракия и в древния Рим. Давам също обобщена картина на робовладението. Втората посвещавам на самия Спартак и на неговото дело. Името на този тракиец така и ще остане вечно поради неутолимата жажда за свобода, която в своето извисяване докосва безсмъртието.

април 2015 г.

гр. София

Мнения за книгата

СПОДЕЛЕТЕ ВАШЕТО МНЕНИЕ

Само регистрирани потребители могат да добавят мнения. Моля, влезте в системата или направете регистрация.

Закупилите тази книга, купуват също: