Обади се +359 878 634 344

Здравей, приятелю! Желаем ти приятни мигове с любимите книги.

Заб. Всички книги могат да бъдат поръчани освен чрез платформата, също така и по телефона на номер 0878 634 344, както и чрез контактната форма на сайтаЦената за доставка на територията на България е 2,90 лв., независимо от теглото.

 

 

Многомерна скала за тревожност в юношеска възраст

Пламен Калчев

Ръководството представя конструирането и използването на многомерна скала за оценка на основни видове тревожност в юношеска възраст. Детайлно са описани: провеждане на изследването, обработката и анализът на резултатите. Книгата ще бъде полезна на специалисти с професионални интереси в областта на психологичното оценяване.

 

Наличност: Да

10,00 лв.

ПРОМОПАКЕТ: КРЪСТОПЪТ

ПРОМОПАКЕТ: ПОДАРИ НАДЕЖДА

ПРОМОПАКЕТ: ВИНАГИ ИМА НАДЕЖДА

 

Доставката на поръчаните от Вас продукти се извършва в срок до 3 работни дни. Виж повече ...

Пишете ни за повече информация, относно избрания от вас продукт.

Как и в какви срокове може да върнете закупен продукт? Виж повече ...

Какви са начините за плащане на избрания продукт? Виж повече ...

Споделете с ваши приятели ...




Откъс от книгата

1. Увод

Това ръководство е второ, преработено издание на книгата Тревожност в юношеска възраст. Ръководство за използване на многомерна скала за оценка (Калчев, 2005). Две са основанията за новата публикация: от една страна, първото издание е изчерпано в мрежата за книгоразпространение, а от друга – то има характер на монографичен труд, с по-силен акцент върху теоретичния анализ и детайлното описание на конструирането на скалата.

Второто издание е частично съкратено и съществено преструктурирано, с ориентация към практическото приложение на метода. В съответствие с наложилата се практика при подобен тип ръководства първо са представени: кратко описание на инструмента, насоки за провеждане на изследването, обработване и интерпретацията на резултатите, а след това – процеса на разработване, оценка на психометричните характеристики и нормативните стойности. Подобен подход улеснява използване на скалата, но препоръката и за практикуващите психолози е да не пренебрегват „изследователска“ част на ръководството, което би позволило не само запознаване с теоретичната рамка и начина на разработване на инструмента, но и критична оценка на неговите възможностите.

Тревожните преживявания са сред най-често заявяваните форми на психичен дистрес в юношеска възраст. Въпреки че обикновено са с преходен характер и възникват в контекста на нормалния процес на развитие, за значителна част от юношите те се задълбочават, упорстват за продължителен период от време, възпрепятстват всекидневното функциониране и при отсъствие на адекватни грижи влияят върху благополучието и психосоциалната адаптация.

За оценка на видовете тревожност широко приложение намират самоописателните методи и в частност стандартизираните самооценъчни скàли. Използването им не е свързано със сложни процедури, не изисква значителен разход на време и средства, но позволява да се обхванат важни аспекти на тревожността от субективна гледна точка, чрез споделяне на вътрешния, „скрит“ психичен опит. Поради тази причина самоописателните скàли са подходящ инструмент за начална оценка на проблема (March et al., 1997).

До средата на 90-те години на миналия век при изследването на деца и юноши преобладават самооценъчните скàли за определен вид тревожност – RCMAS (Reynolds & Richmond, 1978; за българската адаптация – вж. Калчев, 2006), STAI-C (Spielberger et al., 1973), SASC/SASC-R (LaGreca et al., 1988; LaGreca & Stone, 1993; за българската адаптация – Калчев, 2007а) и др. Показателно е, че и в двете най-популярни в момента „мултиинформативни“ системи за оценка на детето – на Т. Ахенбах 1 и на С. Рейнолдс и Р. Кампхаус (BASC, Reynolds & Kamphaus, 1992) – тревожността се оценява като едномерен конструкт (в първия случай заедно с депресията).

По същото време са публикувани няколко нови инструмента от друг тип – многомерни скàли за оценка на широк кръг тревожна симптоматика в детска и юношеска възраст. Между тях са скàлата на Д. Мaрч и сътрудници (Multidimensional Anxeity Scale for Children – MASC [March, et al., 1997]), скàлата на Б. Бирмаер и сътрудници. (Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders – SCARED [Birmaher et al., 1997], както и ревизираната по-късно версия – SCARED-R [Muris & Steerneman, 2001]); скàлата на С. Спенс (Spence Children’s Anxiety Scale – SCAS [Spence, 1998]) и по-късните ѝ адаптации (например Muris et al., 2002a).

Преобладаващата част от тези нови инструменти са предназначени за оценка на тревожните разстройства в детска и юношеска възраст в съответствие с доминиращите представи за тяхната класификация (в DSM-IV и МКБ-10). В сравнение с по-рано използваните инструменти (RCMAS и STAI-C) новият тип скàли разграничават по-добре отделните тревожни разстройства и в по-голяма степен ги диференцират от депресията.

В качеството си на скринингови инструменти тези скàли позволяват бърз и икономичен начин за отсяване на лицата с потенциално високи равнища на тревожност. Очевидно е, че поставянето на диагноза не може да се основава единствено на такъв тип въпросници, а изисква детайлно проучване с помощта и на други източници и методи на оценка. Същевременно подобна двустепенна процедура (на първия етап посредством данните от скрининга) съществено съкращава процеса на оценяване и улеснява идентифицирането на проблема.

Целта на настоящото ръководство е да представи конструирането на подобна инструмент – Многомерна скàла за оценка на тревожност в юношеска възраст (МСОТ), заедно с процедурите за провеждане на изследването и интерпретация на резултатите.

Мнения за книгата

СПОДЕЛЕТЕ ВАШЕТО МНЕНИЕ

Само регистрирани потребители могат да добавят мнения. Моля, влезте в системата или направете регистрация.

Закупилите тази книга, купуват също: