Обади се +359 878 634 344

Здравей, приятелю! Желаем ти приятни мигове с любимите книги.

Заб. Всички книги могат да бъдат поръчани освен чрез платформата, също така и по телефона на номер 0878 634 344, както и чрез контактната форма на сайтаЦената за доставка на територията на България е 2,90 лв., независимо от теглото.

 

 

Фантазиращото животно

Хосе Ортега-и-Гасет

Човекът е фантазиращо животно. Историята на разума е история на етапите, през които е минало опитомяването на нашето необуздано въображение.“ „Човекът е животно, на което само излишното му е потребно. Техниката е произвеждане на излишното – и днес, и в палеолитната епоха.“„Човекът няма природа – има история.

Хосе Ортега-и-Гасет

 

Наличност: Да

11,90 лв.

ПРОМОПАКЕТ: КРЪСТОПЪТ

ПРОМОПАКЕТ: ПОДАРИ НАДЕЖДА

ПРОМОПАКЕТ: ВИНАГИ ИМА НАДЕЖДА

 

Доставката на поръчаните от Вас продукти се извършва в срок до 3 работни дни. Виж повече ...

Пишете ни за повече информация, относно избрания от вас продукт.

Как и в какви срокове може да върнете закупен продукт? Виж повече ...

Какви са начините за плащане на избрания продукт? Виж повече ...

Споделете с ваши приятели ...




Анотация на книгата

Подробности

Трите студии на Хосе Ортега-и-Гасет – „Размишления за техниката“, „Историята като система“ и „Идеи и вярвания“ (превеждат се за пръв път на български език) – са своеобразна абревиатура на идейния комплекс, създаден от този най-значим испаноезичен философ на ХХ в. Относително кратки, те съдържат обобщенията на основни теми и тези, в които е съсредоточена ортеговата философска мисъл: човекът като природна аномалия и фантазирането като неотменимо условие за преодоляването на тази аномалия; техниката като начин за спогаждането между природата и човека; историята като естеството на човека; историческият разум като наративен разум; вярванията като онова, което не се мисли, докато човек мисли, но без което е невъзможно мисленото...

Откъс от книгата

Как са възможни техниката и историята?

Отговорът на Хосе Ортега-и-Гасет

Трите студии на Хосе Ортега-и-Гасет – „Размишления за техниката“, „Историята като система“ и „Идеи и вярвания“ (превеждат се за пръв път на български език) – са своеобразна абревиатура на идейния комплекс, създаден от този най-значим испаноезичен философ на ХХ в. Относително кратки, те съдържат обобщенията на основни теми и тези, в които е съсредоточена ортеговата философска мисъл: човекът като природна аномалия и фантазирането като неотменимо условие за преодоляването на тази аномалия; техниката като начин за спогаждането между природата и човека; историята като естеството на човека; историческият разум като наративен разум; вярванията като онова, което не се мисли, докато човек мисли, но без което е невъзможно мисленото...

И трите студии са писани в твърде тежък период от интелектуалната биография на Ортега-и-Гасет – отчасти в навечерието и най-вече по време на Испанската гражданска война. Преценявайки през 1936 г. и двете сили в започващата Гражданска война като неприемливо радикални, като негативни стратегии за развитието на Испания, като враждебни на неговия либерален дух, Ортега-и-Гасет напуска родината си. Първоначално пребивава около две години във Франция. За кратко време се пренася в Холандия, където е поканен от Й. Хьойзинха да изнесе цикъл от лекции в Лайденския университет. След това се установява в Аржентина, най-европейската и вече добре познатата му страна в латиноамериканския субконтинент. Никъде обаче не се чувства „у-местен“ – липсва му не само необходимото материално благополучие и стимулиращото душевно спокойствие, но и онази аудитория, с която е имал „вземане-даване“. В самото начало на емигрантския си живот Ортега-и-Гасет споделя: „От почти два века се мисли, че да говориш означава да приказваш urbi et orbi, т.е. на всички и на никого. Аз мразя този начин на говорене и страдам, когато не зная на кого конкретно говоря.“ Аудиторията му рязко се разширява, но същевременно образът ѝ, така важен за автор като Ортега-и-Гасет, придобива неотчетливо, смътно съдържание. Осмисляйки философията си като „философия на конкретното“, написал десетки страници срещу „абстрактния разум“ и произтичащите от него опасности за културата и човешкия живот, испанският философ изпитва реторично сътресение при необходимостта да се преориентира към някакъв неизвестен, универсален, абстрактен читател. Наред с това Ортега-и-Гасет изпитва и морални огорчения от обвиненията на част от учениците му, които са заели по-радикални позиции спрямо двата лагера в Гражданската война. На фона на всичко това са съвсем естествени и терзанията, и песимистичните умонастроения, които го завладяват. В едно от писмата си от този период той пише, че усеща смъртта под формата на смазващ безпричинен страх. Това признание може да се приеме като изповед за драмата, която преживява през емигрантския си живот. А тъкмо това е времето, когато са написани трите студии.

Но този биографичен етап е същевременно период на философската зрялост на Ортега-и-Гасет. Може да се каже, че през 30-те години на миналия век той вече окончателно е приключил конструирането на собствената си философия. Преминал в младостта си през школата на неокантианството и феноменологията на Хусерл, поел и интелектуално преработил по-късно някои идеи от Дилтай, от М. Шелер и от „Битие и време“ на Хайдегер, Ортега-и-Гасет вече е достигнал през 30-те години своето философско „акме“. В този смисъл читателят на тези студии е облагодетелстван – той получава на български език не поредна порция от многобройните есета на Ортега-и-Гасет, а три текста, които са представителни за ортегианската философска мисъл. Три студии, които са своеобразен синопсис на основните теми и идеи във философията на Ортега-и-Гасет.

 

Мнения за книгата

СПОДЕЛЕТЕ ВАШЕТО МНЕНИЕ

Само регистрирани потребители могат да добавят мнения. Моля, влезте в системата или направете регистрация.

Закупилите тази книга, купуват също: