Обади се +359 878 634 344

Здравей, приятелю! Желаем ти приятни мигове с любимите книги.

Заб. Всички книги могат да бъдат поръчани освен чрез платформата, също така и по телефона на номер 0878 634 344, както и чрез контактната форма на сайтаЦената за доставка на територията на България е 2,90 лв., независимо от теглото.

 

 

Европа и Ислямът

Франко Кардини

"Независимо от кръстоносните походи и различните войни, сблъсъците между пирати, грабежи и продажби на роби; независимо от събитията при Лепанто и обсадата на Виена истината е, че с исляма ние винаги сме търгували добре и сме имали, общо взето, добри отношения. С времето – и в зависимост от развоя на събитията – в отношенията помежду ни се е насложило някакво недоразумение. Това е тезата на Франко Кардини.
Ла Стампа

"Франко Кардини тъче нишките на паметта и разчиства историята от лъжи и предразсъдъци.
Република

"Книгата на Франко Кардини е крайъгълен камък; това е труд, който успява да синтезира историята на отношенията между християни и мюсюлмани, разполагайки ги в една ясна рамка.
Медиоево

 

Наличност: Да

24,00 лв.

ПРОМОПАКЕТ: КРЪСТОПЪТ

ПРОМОПАКЕТ: ПОДАРИ НАДЕЖДА

ПРОМОПАКЕТ: ВИНАГИ ИМА НАДЕЖДА

 

Доставката на поръчаните от Вас продукти се извършва в срок до 3 работни дни. Виж повече ...

Пишете ни за повече информация, относно избрания от вас продукт.

Как и в какви срокове може да върнете закупен продукт? Виж повече ...

Какви са начините за плащане на избрания продукт? Виж повече ...

Споделете с ваши приятели ...




Откъс от книгата

1.  Един пророк и три континента

Европа и Азия, християнство и ислям: съпоставки и двусмислия

Независимо от това, как правим съпоставянето на Европа с ислямския свят, тя винаги съдържа в себе си известен елемент на противопоставяне. Може би това е така поради факта, че продължаваме да гледаме на това съпоставяне (или поне подсъзнателно да го възприемаме) като един вид продължение или като възобновяваща се среща/сблъсък между християнството и исляма, тъй като вече е невъзможно да използваме израза, предложен от Новалис „християнски свят или Европа“ (Christenheit oder Europa), възприемайки го именно като риторичен образ. Процесът на секуларизация – неотделима черта на западната съвременност – не ни позволява да продължаваме да отъждествяваме Европа нито с християнството изобщо, нито просто с дадено християнство. Но въпреки това, най-малкото откакто западният свят, който, от друга страна, не трябва да отъждествяваме напълно с Европа, започна да следи с нарастващо безпокойство разпространението на ислямските движения, неправилно наречени „фундаменталистки“ (доколкото не можем, разбира се, изцяло да идентифицираме исляма с различните и многобройни лица на „фундаменталистката“ идеология), в Европа постепенно възникна тенденцията да съзираме в исляма най-малкото потенциален противник. Тази тенденция би могла да бъде наречена нова, но мнозина европейци я възприемат по-скоро като revival, като повторение, като дежавю, като възобновяване на противостоенето – твърде древно и, може да се каже, вкоренило се в дълбоката географско-историческа и географско-структурна реалност.

Така че би трябвало да се запитаме дали всъщност съпоставянето на Европа и исляма – доколкото то може да бъде дефинирано или поне може да бъде възприемано като противопоставяне – често пъти не се преживява, от една страна, като несполучлива аналогия на противопоставянето между запада и исляма (или между съвременността и исляма, а това би усложнило още повече проблема заради склонността запада и съвременността да бъдат схващани като неотделими един от друг), а от друга страна – като продължение на древното и класическо „противопоставяне-дуел“ между Европа и Азия, за което е писал още Есхил в книгата си „Персите“? По-късно Хипократ е тълкувал подобно противопоставяне в своя трактат „За видовете атмосфера“ („De aeribus“) както от природно-климатическа, така и от политико-институционална гледна точка (според него, в резултат на мекия климат и на монархическото управление азиатците са загубили своя войнствен характер, а европейците са станали по-активни и войнствени заради по-суровия климат и обществените свободи). А в книгата си „Политика“ Аристотел обяснява това като резултат от природната разлика в нрава. Но разбира се, колкото и неприемливо е да отъждествяваме християнския свят с Европа, още по-невъзможно е да свеждаме Азия до исляма и обратното. Както е известно, не цялата Азия е мюсюлманска, а „дар-ал-Ислам“ (земята на исляма) се простира далеч извън пределите на азиатския континент.

Към всичко това трябва да добавим и „асиметрията“, най-малкото привидна, между самите термини „Европа“ и „ислям“ – всъщност единият термин означава част на света, а другият – религия. Но ето че стигаме до първия концептуален ключ, с помощта на който можем да решим нашата дилема. Както отбелязва в тази връзка Бърнард Луис:

В случая асиметрията е по-скоро привидна, а не реална. „Европа“ е понятие, създадено от европейците, както и цялата географска система на континентите, сред които Европа е заемала първо място. Самата Европа е създала понятието Европа и е създала Европа; Европа е открила Америка, дала ѝ е наименование и в известен смисъл я е създала. Векове преди това Европа била измислила както Азия, така и Африка, чиито жители до XIX в., ерата на европейското господство в световни мащаби, изобщо не са знаели за наименованията, националните принадлежности и дори за тези класификации, измислени от европейците за своя употреба. Ислямът не е географска област: това е религия. Обаче за мюсюлманите думата „религия“ няма същия смисъл, какъвто тя има за християните в съвременността или през средновековието. [...] За мюсюлманите ислямът не е само система от вяра и преклонение. [...] Думата „ислям“ означава по-скоро живота като цяло в широкия смисъл на това понятие, а неговите норми включват в себе си елементи на гражданското, углавното и дори на онова, което ние бихме нарекли конституционно начало.

 

pdfМожете да разгледате пълния откъс от книгата в pdf формат.

 

Мнения за книгата

СПОДЕЛЕТЕ ВАШЕТО МНЕНИЕ

Само регистрирани потребители могат да добавят мнения. Моля, влезте в системата или направете регистрация.

Закупилите тази книга, купуват също: