Анотация на книгата
Подробности
Първото издание на книгата у нас е отдавна изчерпано и се намира само при букинистите на баснословни цени. Преведена наново, "Емоционалната интелигентност" е вече достъпна за всички, които искат да се докоснат до едно ценно и различно гледище за човешката интелигентност.
Черпейки от фундаментални изследвания на мозъка и поведението, Даниъл Голман показва кои фактори действат, когато хора с висок коефициент на интелигентност пропадат, а такива със скромни постижения на тестовете се справят изненадващо добре. Тези фактори, сред които са самоосъзнатостта, самодисциплината и емпатията, представляват цяло ново измерение на ума, което авторът нарича „емоционална интелигентност“. Макар и детството да е критичният период за нейното формиране, тя в никакъв случай не е определена с раждането. Емоционалната интелигентност може да бъде подхранвана и укрепвана през целия живот – с непосредствени ползи за нашето здраве, за връзките и работата ни.
Отзви за книгата:
Със своя впечатляващ обхват и задълбоченост, с удивителните си заключения, „Емоционалната интелигентност“ ни предлага един напълно нов поглед към самите корени на множеството пороци, разяждащи семействата ни и цялото ни общество. - д-р Джон Кабат-Зин, автор на Където и да идеш, ти си там
Най-сетне психология, която отдава дължимото на интелигентността на емоциите. Прословутата дарба на Дан Голман да пише и синтезира никога не е била прилагана по-ефективно. Добра и важна книга. - Хауърд Гарднър, Харвардски университет
Интелигентна, дръзка книга... Голман нанася удар и по науката, и по традиционните възгледи. - „Филаделфия Инкуайърър“
Господин Голман е учител, който познава добре своя предмет и предлага жива връзка между съкровищница от нови разбирания и богатствата на традиционното знание относно нашия емоционален живот. - "Ню Йорк Таймс Букс Ривю"
Изключително четивното и богато обобщение на най-добрите съвременни психологически и педагогически изследвания, направено от Голман, ни дава важни прозрения за истинското значение на интелигентността. - Сан Франциско Кроникъл
Даниъл Голман отива далеч отвъд границите на репортерската професия и прави оригинален принос към въпроса, вълнувал мислителите хилядолетия наред: как да използваме страстите, за да разберем средата си и да се впишем в обществения живот? - д-р Питър Крамър, автор на „Listening to Prozac“
Интересно и практично ръководство по пътя към емоционално съвършенство. - Пъблишърс Уийкли
Голман е успял да изведе под светлините на прожекторите важността на едно относително ново виждане за емоционалната интелигентност, като същевременно разширява разбирането ни за това какво изобщо представлява интелигентността. - Къркъс Ривюс
„Емоционалната интелигентност“ изобилства с практически насоки за родители и учители. Оригиналните съвети, предлагани от Голман, могат да ни помогнат да се преборим с насилието и другите житейски капани, които пречат на децата ни да се превърнат в производителни и удовлетворени възрастни. - Рамон Кортинес, бивш председател на Комисията по образование на Ню Йорк
Даниъл Голман е свършил отлична работа! Изследването му е невероятно – успял е да събере толкова много неща, които всички ние трябва да научим за корените на емоционалната интелигентност, и особено колко важни са основите, които се полагат в първите години на детето. - д-р Т. Бери Брейзълтън
Биография и факти за автора
Д-р Даниъл Голман е американски автор, психолог и журналист. Той е един от водещите автори на научна тематика в „Ню Йорк Таймс“. Статиите му, посветени на психологията и науките за поведението и мозъка се публикуват и в други периодични издания по целия свят. До неотдавна е бил главен редактор на „Psychology Today“.
Автор е на над 10 книги за психология, образование и лидерство, сред които „Vital Lies, Simple Truths“, „The Meditative Mind“, както и на „The Creative Spirit“ (в съавторство).
Даниъл Голман е роден на 7 март 1946 г. в малкото градче Стоктън в щата Калифорния, в семейство на евреи от руски произход. Баща му е преподавател по хуманитарни науки в местния колеж, а майка му – по социология. Даниъл тръгва по стъпките на родителите си и също се насочва към научна и преподавателска кариера. Той е преподавал в Харвард, където получава докторска степен.
Голман получава световно признание след издаването на книгата "Емоционалната интелигентност" през 1995 г., която става световен бестселър с над 5 милиона продадени копия и преведена на 30 езика.
В първата си книга The Varieties of Meditative Experience (1977), препубликувана през 1988 г. като The Meditative Mind, Голман описва различни методики за медитация, като обръща внимание на голям брой духовни практики и учения като суфизма, трансцедентална медитация, тибетски будизъм, индийска Тантра, кундалини йога и др. Той отбелязва, че болшинството методи за медитация са насочени към развиване на концентрацията и че „мощната концентрация засилва ефективността на всеки вид дейност“.
Голман е един от основателите на учението за емоционалния самоконтрол. Той смята, че всеки човек, без изключение, трябва да може да изпитва съчувствие към другите, да разбира чуждите емоции (емпатия), като в същото време напълно осъзнава и своите емоции.
За своите изследвания Голман е получил редица награди, в това число награда за постижения в журналистиката от Американската психологическа асоциация.
Откъс от книгата
Съдържание
Предизвикателството на Аристотел 9
Първа част
Емоционалният ум
1. За какво служат емоциите? 19
Когато страстите владеят разума 21
Как се е развил мозъкът 28
2. Анатомията на едно емоционално отвличане 33
Вместилище на всички страсти 35
Невронният спусък 36
Емоционалният страж 38
Специалистът по емоционалната памет 41
Алармена система с изтекъл срок на годност 42
Когато емоциите действат бързо – и немарливо 44
Емоционалният диспечер 46
Хармония между чувство и мисъл 49
Втора част
Какво представлява емоционалната интелигентност
3. Когато умното е тъпо 55
Емоционална интелигентност и съдба 57
Една различна интелигентност 60
Господин Спок и Данни: когато само знание не стига 64
Могат ли емоциите да бъдат интелигентни? 67
Коефициент на интелигентност и емоционална интелигентност: чисти типове 70
4. Опознай себе си 73
Страст и безразличие 76
Човекът без чувства 78
Възхвала на инстинкта 81
Да вникнем в несъзнаваното 83
5. Роби на страстта 87
Анатомия на гнева 91
Потушаването на пожара 96
Митът за изпускането на напрежението 98
Да облекчим тревогата: кой, аз ли се притеснявам? 99
Тревога на пълен работен ден 103
Овладяване на меланхолията 106
Да се измъкнем от калта 109
Репресори: отрицание и оптимизъм 113
6. Най-важното умение 117
Контрол върху импулсите: тестът с близалките 120
Лошо настроение – лошо мислене 124
Кутията на Пандора и оптимизмът: силата на положителното мислене 128
Оптимизмът: неизчерпаем източник на мотивация 130
Потокът: невробиология на способността да надскочиш себе си 133
Потокът и ученето: нов модел за образованието 137
7. Корените на емпатията 141
Зараждането на емпатията 143
Детето с хармонична настройка 145
Последиците от лошата настройка 147
Неврология на емпатията 149
Емпатия и етика: корените на алтруизма 152
Живот без емпатия: умът на педофила и моралът на социопата 154
8. Изкуството на социализацията 161
Проявата на емоциите 163
Изразителност и емоционална заразителност 165
Основи на социалната интелигентност 169
Как се ражда социалната некомпетентност 173
На прага на омразата 176
Един пример за емоционален талант 178
Трета част
Емоционалната интелигентност на практика
9. Интимни врагове 183
Женен или омъжена: корените в детството 184
Разломните линии в брака 189
Отровни мисли 192
Затлачването: задънената улица за брака 195
Мъжете: слабият пол 197
Семейно консултиране за него, семейно консултиране за нея 199
Здравословният скандал 200
Да се успокоим 202
Да проветрим отвътре 203
Да слушаме и говорим открито 204
Упражнение 206
10. Управлявай със сърцето си 207
Първа задача: критиката 209
Най-лошият начин да мотивираш някого 211
Умелата критика 214
Да не се боим от разнообразието 216
Организационните умения и коефициентът на групова интелигентност 223
11. Ум и медицина 229
Умът на тялото: как емоциите обуславят здравето 232
Отровни емоции: клиничните данни 234
Медицинската полза от положителните чувства 245
Емоционална интелигентност в медицинските грижи 251
Медицината: от грижи към загриженост 254
Четвърта част
Възможности
12. Малкият семеен ад 259
Да пробудиш сърцето 263
Основи на емоционалната интелигентност 266
Как да си отгледаме побойник 268
Тормозът: надгробният камък на емпатията 269
13. Емоциите и преодоляването на травмите 273
Ужас, врязан в паметта 276
ПТСР като лимбично увреждане 279
Обратно към здравите емоции 282
Превъзпитаването на емоционалния мозък 283
Превъзпитаването на емоциите и възстановяването от травмите 285
Психотерапията като пътеводна светлиназа емоциите 289
14. Характерът не е съдба 293
Неврохимия на свенливостта 296
Нищо не ме притеснява: бодрият темперамент 298
Укротяване на превъзбудената амигдала 301
Детството като незаменима възможност 304
Възможности, които не бива да се изпускат 307
Пета част
Емоционална грамотност
15. Цената на емоционалната неграмотност 313
Болни емоции 315
Укротяването на агресията 317
Училище за грубияни 322
Предотвратяване на депресията 324
Цената на модерността: все повече депресирани хора 325
Как протича младежката депресия 327
Депресиращи начини на мислене 329
Да заобиколим депресията 331
Хранителни разстройства 333
Самотни сърца: пътят навън от училище 336
Обучение по сприятеляване 339
Алкохол и наркотици: зависимостта като опит за самолечение 340
Сбогом на оръжията: окончателен общ път към превенция 344
16. Емоциите като учебен предмет 351
Урок по сътрудничество 354
Спорен момент 355
Анализът: едно сбиване, което така и не настъпи 357
Грижи на дневен ред 358
Азбука на емоционалната интелигентност 359
Емоционалната грамотност в гетата 360
Емоционална грамотност под прикритие 364
Емоционалното разписание 365
Изборът на точния момент 369
Емоционалното ограмотяване като форма на превенция 370
Коренна промяна в училище: обучение чрез пример и проявяващи загриженост общности 373
Една по-обхватна мисия за училищата 374
Върши ли работа емоционалната интелигентност? 377
Характер, морал и изкуството на демокрацията 381
Заключителни думи 383
Приложение 1. Що е емоция? 387
Приложение 2. Отличителни черти на емоционалния ум 391
Приложение 3. Невронните мрежи на страха 399
Приложение 4. Консорциумът „у. т. грант“: активни съставки на програмите за превенция 403
Приложение 5. Науката за самия мен 405
Приложение 6. Социално и емоционално обучение: резултатите 407
Благодарности 413
Бележки 415
Мнения за книгата
СПОДЕЛЕТЕ ВАШЕТО МНЕНИЕ
Само регистрирани потребители могат да добавят мнения. Моля, влезте в системата или направете регистрация.