Обади се +359 878 634 344

Здравей, приятелю! Желаем ти приятни мигове с любимите книги.

Заб. Всички книги могат да бъдат поръчани освен чрез платформата, също така и по телефона на номер 0878 634 344, както и чрез контактната форма на сайтаЦената за доставка на територията на България е 2,90 лв., независимо от теглото.

 

 

Дзен и японската култура

Дайсецу Т. Судзуки

"Дзен и японската култура" е една от ключовите книги за дзен, създадени през ХХ в. Тя е основен източник за всеки, който иска да вникне в основните идеи на дзен – нещо, което е немислимо без познаване на контекста на японския живот и изкуство. На достъпен, но поетичен език Дайсецу Судзуки излага своето разбиране на дзен и неговото историческо развитие, като свързва зараждането на дзен с бушидо, пътя на воина, и умело очертава връзките на дзен с фехтовалното изкуство, хайку, чайната церемония и изконната любов на японеца към природата. Трудът на Судзуки е основополагащ, като особено ценни измерения в него дават анекдотите, поезията, илюстрациите.

 

Наличност: Да

33,00 лв.

ПРОМОПАКЕТ: КРЪСТОПЪТ

ПРОМОПАКЕТ: ПОДАРИ НАДЕЖДА

ПРОМОПАКЕТ: ВИНАГИ ИМА НАДЕЖДА

 

Доставката на поръчаните от Вас продукти се извършва в срок до 3 работни дни. Виж повече ...

Пишете ни за повече информация, относно избрания от вас продукт.

Как и в какви срокове може да върнете закупен продукт? Виж повече ...

Какви са начините за плащане на избрания продукт? Виж повече ...

Споделете с ваши приятели ...




Анотация на книгата

Подробности

Дзен и японската култура“ е една от ключовите книги за дзен, създадени през ХХ в. Тя е основен източник за всеки, който иска да вникне в основните идеи на дзен – нещо, което е немислимо без познаване на контекста на японския живот и изкуство. На достъпен, но поетичен език Дайсецу Судзуки излага своето разбиране на дзен и неговото историческо развитие, като свързва зараждането на дзен с бушидо, пътя на воина, и умело очертава връзките на дзен с фехтовалното изкуство, хайку, чайната церемония и изконнаталюбов на японеца към природата. Трудът на Судзуки е основополагащ, като особено ценни измерения в него дават анекдотите, поезията, илюстрациите.

От първото публикуване (1938) насетне „Дзен и японската култура“ изиграва важна роля за разбирането на влиянието на дзен върху японските традиционни изкуства. Уводът на Ричард Джафи ни запознава с живота и кариерата на Судзуки в Япония и Америка. Той обръща специално внимание на начина, по който е била приета книгата при първото ѝ издаване, и я анализира в светлината на съвременната критика, особено от страна на учените, изучаващи японския будизъм.

 

Когато човек разгърне страниците на тази великолепна книга, разбира защо и как днес в Америка духът на дзен е толкова осезаем.
„Ню Йорк Таймс“

В прекрасната книга на д-р Судзуки чаят, мечът, стрелбата с лък, градината, калиграфията се разкриват пред нас като неотменна част от скъпоценното цвете на японската култура. 
„Нейшън“ 

Биография и факти за автора

Увод към изданието от 2010 г.

Ричард М. Джафи

Когато през 1955  г. Дайсецу Тейтаро Судзуки – по-известен днес като Д. Т. Судзуки – започва да редактира своите очерци, от които се състои книгата „Дзен и японската култура“ (публикувана за пръв път през 1938 г. под заглавие „Дзен будизмът и неговото влияние върху японската култура), той е писал върху будизма, религията и японската култура в продължение на повече от шестдесет години. Роден през 1870 г., в началото на периода Мейджи, Судзуки работи като учен и представител на японския будизъм и по-конкретно на дзен чак до смъртта си (1966). Малко са хората от ХХ  в., които са изиграли толкова важна роля за насърчаването на интереса към японската религия и традиционни изкуства извън Япония. Судзуки полага последните щрихи върху ръкописа на тази книга през последните месеци от втория си дълъг престой в Съединените щати, който продължава от 1949 до 1958 г. Към края на неговото пребиваване там американските и европейските интелектуалци, хора на изкуството, богати филантропи и цяла палитра от обикновени читатели са омагьосани от дзен не на последно място благодарение на личното обаяние на Судзуки, на често изнасяните от него лекции и на безбройните му публикации. Скоро след завръщането на Судзуки в Япония в началото на 1959 г. „Пантеон Прес“ издава „Дзен и японската култура“ като том LXIV от поредицата „Болинген“. До изданието на книгата с меки корици (1970) от нея са продадени 100 000 броя. Тя остава едно от най-продаваните заглавия от поредицата. Въпреки че е обект на много критики, особено от страна на учени от Европа и Съединените щати, книгата остава важна в историческо отношение заради ролята, която изиграва за приемането на дзен будизма и на неговата традиция в японската култура в света и особено на популярно ниво.

Пребиваването на Судзуки в Съединените щати през по-голямата част от 50-те години на ХХ  в. не е неговият първи продължителен престой там. Преди повече от петдесет години, в началото на 1897 г., двадесет и седем годишният тогава Судзуки, търсейки възможности за развитие на кариера и надявайки се да научи санскрит и пали, отива в Илинойс. След много обсъждания с неговия първи дзен будистки учител, Шаку Соен (1860–1919), по въпроса дали да учи в Южна Азия или в Съединените щати, Соен урежда възможността Судзуки да работи и следва с Паул Карус, немски философ, преводач и редактор на списание, емигрирал в Щатите. Карус, който се е запознал с будизма чрез будисти на Световния парламент на религиите, проведен в Чикаго през 1893  г., проявява силен интерес към сходствата, както смята той, между неговите идеи за съвременна, научна, монистична религия и доктрините на будизма. Макар че Судзуки бързо започва да изпитва неудовлетворение от живота в малкото затворено градче Ласал, Илинойс, и се разочарова от представата на Карус за религията и по-конкретно за будизма, през престоя си в Съединените щати той научава много. Докато работи с Карус, Судзуки се налага като авторитет в областта на будизма благодарение на публикувания му превод на „Събуждането на вярата“ („Дашън цисинлун“) и на изследването му върху будизма на Махаяна („Общо изложение на будизма на Махаяна“), както и на множеството преводи на китайски текстове, издадени в съавторство с Карус, и на многобройните му статии върху будизма.

Макар че продължителността на престоя на Судзуки в Съединените щати е доста необикновена за един японец будист, Судзуки споделя желанието на Шаку Соен, както и на много други будисти в Япония от края на XIX в. да изучи света извън Япония и да задълбочи контактите си с чуждестранни будисти, симпатизанти на будизма и интелектуалци. За разлика от много дзен учители от предишното поколение Соен е следвал няколко години в новия частен университет „Кейо Гиджуку“ (днес университет „Кейо“), където се е запознал с най-различни книги и идеи от Европа и от Съединените щати. Освен това Соен е известен с факта, че е прекарал три години в Шри Ланка (тогава Цейлон), където е изучавал пали будизма като послушник в манастир на Тхеравада. По тоя начин дзен практиката на Судзуки в храма на будистката школа Риндзай – Енгакуджи в Кита-Камакура, югоизточно от Токио, която продължава от 1891 до 1897  г., въвежда младежа не само в дзен, но и в една световна мрежа от будисти, теософи и други, интересуващи се от различни проявления на традицията в цяла Азия. Силата и честотата на тези връзки в края на XIX и началото на XX в. поставят под въпрос опростенческите представи за съществуващ културен вододел между Изтока и Запада и демонстрират степента, с която интелектуалци като Шаку Соен, Д. Т. Судзуки, Паул Карус и много други участват в културния обмен, който повлиява на религиозното мислене и практика в целия свят.

Когато Соен се подготвя да изнесе кратка реч на Световния парламент на религиите в Чикаго (1893), Судзуки превежда лекцията „Законът на причината и следствието такъв, какъвто е бил проповядван от Буда“. Чрез Соен Судзуки научава за различните дебати и дискусии там, понеже помага на учителя си в контактите му с редица американски събеседници, когато обсъждат въпроси на будизма и религията. През 1895 г. по молба на Соен Судзуки превежда на японски труда на Паул Карус „Евенгелието на Буда“ („Буда но фукуин“), за да покаже на японците признаците на нарастващия интерес на Запада към будизма, като в същото време запознава и ново поколение японци с живота на Буда и с неговите учения. Тези проекти са стимул за Судзуки да развие своите собствени теории за природата на религията, които той публикува през 1896 г. в „Шин шукьо рон“ („Нов трактат върху религията“). Признавайки важното значение на идеите на Карус за собствения му труд, Судзуки пише на Карус, че неговата книга е „в някои отношения, може да се каже, изложение на вашия възглед за религията“. В друго писмо до Карус от следващата година Судзуки допълва, че неговите аргументи в „Шин шукьо рон“ са „вашата философия плюс будизмът, плюс моето собствено мнение“.

Судзуки се задълбочава още повече в американската философия и религия, докато работи заедно с Карус в „Опън Корт“. В писмата, които пише до Нишида Китаро и Ямамото Рьокичи, негови приятели през целия му живот, както и до Шаку Соен, докато последният се намира в Съединените щати, Судзуки се стреми да приведе в хармония своето разбиране за дзен и за будизма, и по-конкретно своя собствен опит от практиката му в Енгакуджи, с философските описания на религиозната практика, с философията и с науката, с които се запознава, като чете европейска и американска философия. Към 1897 г. Судзуки е стигнал до извода, че използвайки „ограничен, противоречив разсъдък“ (т.е. научен разсъдък), хората са неспособни да схванат изцяло такива религиозни идеи, каквито са „няма раждане, няма смърт“, „абсолютът“ или „Бог“. Според Судзуки тези идеи се „разбират само субективно, чрез ‘непосредствен опит’.“ Именно поради тази причина, заключава Судзуки, дзен се въздържа да теоретизира и ратува за употребата на привидно лишените от смисъл коани, като например „звукът от пляскането на една ръка“ и „Джошувото му“. Разбирането на дзен, застъпвано от Судзуки през тоя ранен етап, и особено акцентът върху важното значение на „непосредствения опит“ като сърце на религията, както и неговото одобрение на не-редуктивния подход на Уилям Джеймс към религиозния опит ще останат централни в мисленето на Судзуки през останалите години от неговата кариера.

Мнения за книгата

СПОДЕЛЕТЕ ВАШЕТО МНЕНИЕ

Само регистрирани потребители могат да добавят мнения. Моля, влезте в системата или направете регистрация.

Закупилите тази книга, купуват също: